Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

Bestwina ul. Szkolna 4
tel. 322154637, 515340349

 

Do zadań Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych należy w szczególności:

1. Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego, wobec osób które w związku z nadużywaniem alkoholu powodują rozkład życia rodzinnego, demoralizację małoletnich, uchylanie się od obowiązku zaspokajania potrzeb rodziny albo systematycznie zakłócają spokój lub porządek publiczny, w tym:
• udzielanie informacji o trybie kierowania na leczenie odwykowe,
• udzielanie informacji o instytucjach, które mogą udzielić pomocy rodzinie z problemem alkoholowym,
• udzielanie bieżącej informacji lub podejmuje interwencje w sprawach związanych (wszczętych) z leczeniem odwykowym,

2. Opiniowanie :
• projektu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii
• projektów uchwał dotyczących limitu punktów sprzedaży napojów alkoholowych oraz usytuowania na terenie Gminy Bestwina punktów sprzedaży napojów alkoholowych,
• wydawania postanowień na sprzedaż lub podawanie napojów alkoholowych pod względem zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałami Rady Gminy w Bestwinie,
3. Prowadzenie kontroli przestrzegania warunków sprzedaży, podawania i spożywania napojów alkoholowych.
Sprawy o podjęcie interwencji związanych z leczeniem odwykowym Gminna Komisja Rozpatrywania Problemów Alkoholowych rozpatruje podczas posiedzeń, na które zapraszane są zainteresowane strony.

Biuro do spraw profilaktyki i uzależnień

Bestwina ul. Szkolna 4
tel. 322154637, 515340349


Do zadań Biura ds. profilaktyki i uzależnień należy w szczególności:


1. prowadzenie spraw związanych z profilaktyką i przeciwdziałaniem problemom wynikającym z uzależnień od alkoholu i narkomanii oraz uzależnień behawioralnych
2. przygotowanie we współpracy z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych projektu Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii, planu zadań i wydatków związanych z jego realizacją, a także sprawozdań z jego realizacji,
3. realizacja zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii
4. prowadzenie całokształtu spraw związanych z ogłaszaniem otwartych konkursów ofert na realizację zadań wynikających z Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii
5. współpraca z Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
6. działalność informacyjna i edukacyjna w stosunku do osób i rodzin dotkniętych problemami uzależnień i przemocy
7. współpraca z podmiotami leczniczymi oraz innymi podmiotami w zakresie profilaktyki i promocji zdrowia na terenie Gminy
8. prowadzenie spraw związanych z zezwoleniem na sprzedaż i podawanie napojów alkoholowych
9. przygotowanie raportów, sprawozdań, ankiet dotyczących ochrony zdrowia
10. współpraca z Zespołem Interdyscyplinarnym

 

 

Dodatek mieszkaniowy jest świadczeniem pieniężnym wypłacanym przez gminę, mającym    na celu dofinansowanie do wydatków mieszkaniowych ponoszonych w związku z zajmowaniem lokalu mieszkalnego. 

Kryteria uprawniające do otrzymania dodatku mieszkaniowego:

a) tytuł prawny do lokalu

Dodatek mieszkaniowy może być przyznany:

  • najemcom oraz podnajemcom lokali mieszkalnych, zamieszkującym w tych lokalach,
  • osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych, do których przysługuje  im spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego,
  • osobom mieszkającym w lokalach mieszkalnych znajdujących się w budynkach stanowiących ich własność i właścicielom samodzielnych lokali mieszkalnych,
  • innym osobom mającym tytuł prawny do zajmowanego lokalu mieszkalnego  (np. umowa użyczenia) i ponoszącym wydatki związane z jego zajmowaniem,
  • osobom zajmującym lokal mieszkalny bez tytułu prawnego, oczekującym na przysługujący im lokal zamienny lub najem socjalny lokalu (np. gdy orzeczono o ich uprawnieniu do lokalu socjalnego w wyroku sądowym).

b) Osiąganie odpowiednio niskiego dochodu

Dodatek mieszkaniowy przysługuje, jeżeli w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie przekroczył w gospodarstwie:

- jednoosobowym – 40%

- wieloosobowym – 30%  przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, obowiązującego w dniu złożenia wniosku.

Jeżeli dochód jest nieco wyższy, nie zamyka to możliwości otrzymania dodatku – jeśli bowiem kwota nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, należny dodatek mieszkaniowy obniża się o tę kwotę.

c) Odpowiednia powierzchnia użytkowa lokalu

Kryterium metrażowe uzależnione jest od liczby osób mieszkających w lokalu mieszkalnym.

Dodatek mieszkaniowy przysługuje, gdy powierzchnia użytkowa lokalu nie przekracza określonej dla danej liczby osób powierzchni (powierzchnia normatywna) o więcej niż 30% (lub 50% jeśli wielkość pokoi i kuchni nie przekracza 60% powierzchni całego lokalu).

 

 

Liczba osób zamieszkujących w lokalu

Powierzchnia normatywna

Powierzchnia normatywna + 30%

1 osoba

35 m2

45,5 m2

2 osoby

40 m2

52,0 m2

3 osoby

45 m2

58,5 m2

4 osoby

55 m2

71,5 m2

5 osób

65 m2

84,5 m2

6 osób

70 m2

91,0 m2

W przypadku zamieszkiwania w lokalu większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się normatywną powierzchnię tego lokalu o 5 m2.

 

 

Powierzchnię normatywną powiększa się o 15 m2, jeżeli:

  • w lokalu mieszka osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim
  • lub osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.

Powiększenie jest niezależnie od liczby członków gospodarstwa domowego. O wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju orzekają powiatowe zespoły do spraw orzekania o niepełnosprawności.

 

Wymagane dokumenty:

  • wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego potwierdzony przez zarządcę budynku lub inną osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny
  • wystawiony przez zarządcę lokalu bądź osobę uprawnioną do pobierania należności za lokal mieszkalny dokument potwierdzający wysokość opłat za lokal (w rozbiciu na składniki, W pkt 9 należy podać wydatki za miesiąc poprzedzający dzień złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego - zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych;
  • deklaracja o dochodach za okres pełnych trzech miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku 
  • dokumenty, na podstawie których wypełniono deklarację o wysokości dochodów, potwierdzające wysokość dochodów wszystkich osób zamieszkujących lokal z trzech pełnych miesięcy kalendarzowych, poprzedzających datę złożenia wniosku, np.:
    • zaświadczenie zakładu pracy o dochodach
    • odcinki renty/emerytury lub zaświadczenie z ZUS;
    • w przypadku otrzymywania alimentów - wyrok sądu (w wysokości zasądzonej) lub zaświadczenie od komornika (w przypadku otrzymywania alimentów w wysokości niższej niż zasądzona lub otrzymywania świadczeń z funduszu alimentacyjnego) lub oświadczenie (w przypadku otrzymywania alimentów dobrowolnych);
    • uczniowie/studenci – zaświadczenie ze szkoły lub uczelni o wysokości uzyskanych stypendiów lub świadczeń z tytułu praktyk zawodowych;
    • oświadczenie o wysokości dochodów osiągniętych z prowadzonej działalności gospodarczej
    • zaświadczenie o powierzchni gruntów wyrażonej w hektarach przeliczeniowych lub decyzja o naliczeniu podatku od nieruchomości rolnej;
  • jeśli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim należy dostarczyć orzeczenie o niepełnosprawności oraz dokument potwierdzający poruszanie się osoby na wózku inwalidzkim (np. zaświadczenie lekarskie)
  • jeśli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju, należy dostarczyć orzeczenie o niepełnosprawności, w którym orzeczono o wymogu zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.

Dodatkowe informacje:

Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

Dodatek nie może być przekraczać 70 % wydatków na powierzchnię normatywną lokalu oraz nie może być niższy od 0,5% kwoty przeciętnego wynagrodzenia.

Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego
Język dokumentu: polski, format: pdf, rozmiar: 293 KB. Po kliknięciu w link plik otwiera się w nowej karcie
Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego

Osoby z niepełnosprawnością otrzymują między innymi dofinansowania ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) oraz pomoc w postaci niefinansowej (aktywizacja społeczna i zawodowa, nowe formuły opieki nad osobami z niepełnosprawnościami w domu i poza nim).

Poniżej prezentujemy aktualne informacje zaczerpnięte ze strony Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Bielsku-Białej:

 

Karta Praw Osób z niepełnosprawnością 
(Link zewnętrzny do pcpr.starostwo.bielsko.pl, nowe okno przeglądarki)


Przewodnik informacyjny
(Link zewnętrzny do pcpr.starostwo.bielsko.pl, nowe okno przeglądarki)


Dofinansowanie z PFRON
(Link zewnętrzny do pcpr.starostwo.bielsko.pl, nowe okno przeglądarki)


Program wyrównywania różnic między regionami III 
(Link zewnętrzny do pcpr.starostwo.bielsko.pl, nowe okno przeglądarki)


Ulgi i uprawnienia
(Link zewnętrzny do pcpr.starostwo.bielsko.pl, nowe okno przeglądarki)


Centrum - Środowiskowy Dom Samopomocy
(Link zewnętrzny do pcpr.starostwo.bielsko.pl, nowe okno przeglądarki)